آموزش درک خوانداری به دانش‌آموزان دچار مشکلات/ اختلالات یادگیری

344,000 تومان

نویسندگان: جانت کی. کلینگنر، شارون وان، آلیسون بوردمن
مترجم: مهدی دستجردی کاظمی
ویراستار: احمد رمضانی
دسته‌بندی: آموزش و علوم تربیتی
موضوع: مهارت‌های خواندن، درک مطلب
سال انتشار: 1403
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 494
قطع: وزیری/ جلد شومیز
شابک: 978-622-6070-98-0
زبان: فارسی
بخشی از کتاب را اینجا بخوانید

معرفی کتاب آموزش درک خوانداری به دانش‌آموزان دچار مشکلات/اختلالات یادگیری

کتاب آموزش درک خوانداری به دانش‌آموزان دچار مشکلات/ اختلالات یادگیری نوشته‌ جانت کی. کلینگنر، شارون وان و آلیسون بوردمن راهبردهای عملی و کاربردی مناسبی درباره قلمروها و ابعاد و اجزای دخیل در مهارت خواندن و درک خوانداری ارائه می‌دهد.

امروزه، مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین نیازهای یادگیری دانش‌آموزان است. «درکِ خوانداری» به توانایی فرد در فهم و تفسیر اطلاعات موجود در متن گفته می‌شود. این فرآیند شامل شناسایی کلمات، درک معانی جملات و ایجاد ارتباط بین اطلاعات ارائه‌شده و دانش قبلی خواننده است. به بیان دیگر، در «درکِ خوانداری» دانش‌آموز یاد می‌گیرد که نخست درست بخواند و آنچه را می‌خواند، بفهمد و در مرتبه بعد آ‌نچه را خوانده بتواند تحلیل و تفسیر کند.

درک خوانداری نه تنها برای موفقیت تحصیلی و شغلی ضروری است، بلکه به فرد کمک می‌کند تا اطلاعات را به صورت مؤثرتر پردازش کند و نظرات خود را شکل دهد. توانایی درک مطلب و تفسیر و استنتاج از متون درسی و غیردرسی، دانش­ آموزان را با افکار و مطالعات جدید آشنا می­ کند تا راه «بهتر اندیشیدن» و «بهتر زیستن» را بیاموزند.  در واقع، درک خوانداری یک مهارت کلیدی است که می‌توان آن را با تمرین و استفاده از روش‌های مختلف ارتقا داد.

کتاب آموزش درک خوانداری به دانش‌آموزان دچار مشکلات/ اختلالات یادگیری (Teaching reading comprehension to students with learning difficulties) به شیوه‌ای ساده و قابل فهم بر مبنای مفاهیم نوین آموزشی و منابع عالی به نگارش درآمده است. با تمرکز بر روش‌های آموزش درک خوانداری، این کتاب ایده‌های عملی و مؤثر فراوانی را برای تدریس خواندن در اختیار معلمان قرار می‌دهد تا بهترین حمایت را از دانش‌آموزانی که با مشکلات یادگیری مواجه هستند، به عمل آورند.

کتاب حاضر روش‌های آموزشی مؤثری را برای آموزش مهارت‌های درک خوانداری به یادگیرندگان در تمام سطوح تحصیلی، از جمله کسانی که با مشکلات/ اختلالات یادگیری روبه‌رو هستند، ارائه می‌دهد. استراتژی‌های آموزشی در این کتاب برای تمامی دانش‌آموزان، و به طور خاص برای دانش‌آموزان دارای ناتوانی/ اختلالات یادگیری مناسب است و می‌توان آنها را در هر نوع محیط یادگیری پیاده‌سازی کرد.

.

کتاب آموزش درک خوانداری به دانش‌آموزان دچار مشکلات/اختلالات یادگیری را به چه کسانی پیشنهاد می‌دهیم؟

کتاب حاضر راهنمای عالی برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، و همچنین معلمان و مربیان به شمار می‌رود تا دانش خود را درباره آموزش درک خوانداری (درک مطلب) به دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های یادگیری توسعه دهند. این کتاب می‌تواند ابزار ارزشمندی برای هدایت اقدامات آموزشی و نیز درمانی باشد. همچنین می‌تواند راهنمای همکاری رسمی یا غیررسمی در کارهای گروهی در تحقیقات و مطالعات آموزشی خواندن باشد.

همچنین، مطالعه این کتاب را به فعالان و علاقه‌مندان به حوزه‌های روان‌شناسی تربیتی و برنامه‌ریزی آموزشی و سایر علوم وابسته به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنیم.

.

در بخشی از کتاب آموزش درک خوانداری به دانش‌آموزان دچار مشکلات/اختلالات یادگیری می‌خوانیم: 

«بسیاری از معلمان این را خوب می‌دانند که دانش‌آموزان دچار مشکلات/ اختلالات درک خوانداری حتماً در کارکردهای حافظه خود هم ضعف دارند. چنین دانش‌آموزانی غالباً در یادسپاری و یادآوری اطلاعات و ایده‌های اصلی درون جملات نوخوانده خود با دشواری مواجهند، در یادسپردن و یادآوردن نام‌ها و ویژگی‌های شخصیت‌های آمده در متن مشکل دارند، و در یادآوردن یادگیری‌های قبلی خود که با آنچه اینک دارند می‌خوانند مرتبط‌اند نیز به چالش و ناتوانی گرفتارند (سوانسون، ژنگ و جرمن، ۲۰۰۹). روشن است که اختلال در یادسپاری و یادآوری آنچه تاکنون خوانده و آموخته شده درک خوانداری را مختل می‌کند خاصه که خوانندگان معمولاً باید اطلاعات و ایده‌های موجود در جملات و پاراگراف‌های متعدد و پراکنده در متن را به یاد بسپارند و به یاد بیاورند.

چنین وضعیتی مثل این است که قرار باشد دو پاراگراف را بخوانید و اطلاعات و ایده‌های اصلی آمده در آنها را بنویسید در حالی که نه می‌توانید آن اطلاعات و ایده‌ها را به حافظه خود بسپارید و نه می‌توانید روابط معنایی میان آنها را دریابید و حفظ کنید. تحقیقات هم نشان داده و می‌دهند که حافظه کاری، توانایی استنباط کردن، و پایش و نظارت بر درک از پیش‌بینهای پرقدرت درک خوانداری هستند (کین و اوکهیل، ۲۰۰۶؛ کین و اوکهیل و برایانت، ۲۰۰۴). دانش‌آموزان دچار مشکلات/اختلالات خوانداری در همه کارکردهای حافظه کمبود و مشکل دارند و این مشکلات و کمبودها نیز منجر به عملکرد ضعیف آنها هم در مهارت‌های زیربنایی خواندن (یعنی آگاهی واج‌شناختی و مهارت کلمه‌خوانی) و هم در درک خوانداری می‌شوند (سوانسون و همکاران، ۲۰۰۹).»

 

فهرست مطالب کتاب

درباره مؤلفان کتاب

مقدمۀ سرویراستان مجموعه

مقدمۀ مترجم

مقدمۀ کتاب

فصل نخست: مروری بر درک خوانداری

فصل دوم: ارزیابی و سنجش درک خوانداری

فصل سوم: آموزش‌های واژگانی

فصل چهارم: ساختار متن و درک خوانداری

فصل پنجم: تمرینات مداخلاتی و اقدامات آموزشی برای تقویت درک خوانداری

فصل ششم: رویکردهای چندبخشی در آموزش راهبردهای درک خوانداری

فصل هفتم: تقویت و توسعه سواد خوانداری (و نوشتاری) دانش‌آموزان در موضوعات و محتواهای درسی

فصل هشتم: پشتیبانی کردن از دوزبانگان یادگیرنده انگلیسی دارای مشکلات/ اختلالات  یادگیری

فصل نهم: مداخلات فشرده و متمرکز برای دانش‌آموزان دارای مشکلات/

اختلالات  درک خوانداری

کتابنامه

واژه‌نامۀ تخصصی (انگلیسی به فارسی)

 

برخی از کتاب‌هایی که در حوزه آموزش و علوم تربیتی منتشر شده است: 

۵۰ نکته درباره ارتقای حرفه‌ای معلمان

سوادآموزی: راهنمایی برای معلمان مدارس ابتدایی

نسخه ایرانی آزمون آورورا-a (ارزیابی هوش موفق در کودکان)

 

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “آموزش درک خوانداری به دانش‌آموزان دچار مشکلات/ اختلالات یادگیری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ناوبری
دیده شده

اخیرا دیده شده

بستن

از اینکه شما را اینجا میبینم خیلی خوشحالم !

گذرواژه ای به آدرس ایمیل شما ارسال می شود.

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟

مشاهده سریع

بستن

دسته بندی ها

سبد خرید من

بستن