منتشر شد: فرهنگ سه‌زبانه اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و کنایه‌ها در زبان لاری

کتابفرهنگ سه‌زبانه اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و کنایه‌ها در زبان لاری (لاری- فارسی- انگلیسی)به کوشش دکتر لیلا دیانت از سوی نشر بوی کاغذ (بوکا) منتشر شد.

ضرب‌المثل‌ها، اصطلاحات، کنایه‌ها در هر زبان غنای فکری، فرهنگی و زبانی گویشوران آن را به تصویر می‌کشد و نمود آداب و رسوم، فرهنگ، باور، تاریخ و بینش یک ملت و بخشی از گنجینه‌های فکری و فرهنگی هر قوم و ملتی به شمار می‌رود. در راستای اهمیت نگاهداری و ترویج زبان‌های محلی و قومی، کتاب حاضر بر آن است تا گامی مؤثر در ثبت علمی زبان لاری (به عنوان زبان مادری مؤلف) بردارد و توجه گویشوران و مخاطبان را بیش ‌از پیش به حفظ این گنجینة ارزشمند جلب نماید.

 زبان لاری شاخه‌ای از زبان پهلوی است که در محدوده زبان‌های ایرانی جنوب غربی قرار دارد. این زبان همانند سایر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، گنجینه‌ای از واژه‌های متنوع و منبع بسیار مهمی در پژوهش‌های تاریخی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و به ویژه زبان‌شناسی است؛ اما متأسفانه این زبان غنی و ارزشمند توسط اطلس زبان‌های در خطرِ یونسکو به عنوان یکی از زبان‌های در خطر معرفی شده است. بدیهی است عدم توجه کافی به این زبان به معنای از دست دادن بخش مهمی از منابع فرهنگی و تاریخی کشور و از همه مهمتر از دست دادن هویت قومی و محلی است. از این‌رو، ضرورت ثبت علمی و مطالعات زبان‌شناسی این زبان بیش از پیش اهمیت می‌یابد. گردآوری و ثبت ادبیات شفاهی زبان از جمله ضرب‌المثل‌ها، اصطلاحات، کنایه‌ها و عبارات زبان لاری راهکاری است که علاوه بر تلاش برای حفظ این زبان، می‌تواند در پژوهش‌های زبانی آینده و به ویژه در فرهنگ‌نویسی مورد استفاده قرارگیرد.

 در این کتاب اصطلاحات، کنایه‌ها و ضرب‌المثل‌های زبان لاری به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته نخست، ضرب‌المثل‌ها، کنایه‌ها و اصطلاحاتی که با کمی تغییر در ساختار و یا مفهوم در زبان فارسی نیز به کار می‌رود. دسته دوم، ضرب المثل‌ها، کنایه‌ها و اصطلاحاتی که فقط در زبان لاری رواج داشته و دارد. همچنین، در این کتاب برخی از عبارت‌های لاری نیز آورده شده که ذکر آن در فواصل این اصطلاحات، کنایه‌ها و ضرب‌المثل‌ها خالی از لطف نیست. بیشتر داده‌های این کتاب به روش میدانی گردآوری و ثبت شده است. شم زبانی نویسنده به عنوان گویشور بومی این زبان از دیگر منابع گردآوری داده‌های این کتاب بوده است. در ادامه هر عبارت، گلاسینگ فارسی، معادل و یا ترجمه آن به زبان‌های فارسی و انگلیسی درج شده است.

کتاب “فرهنگ سه‌زبانه اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و کنایه‌ها در زبان لاری” در ۲۹۲ صفحه با جلد سخت گالینگور و با قیمت ۲۸۲ هزار تومان توسط نشر بوی کاغذ (بوکا) منتشر و وارد بازار نشر شده است.

 

اطلاعات بیشتر از کتاب فرهنگ سه‌زبانه اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و کنایه‌ها در زبان لاری را اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *