فیلم/ نشست بوکا: چریکه بهرام

همزمان با روز ملی سینما، سومین فیلم/ نشست بوکا با اکران خصوصی فیلم مستند “چریکه بهرام یا ایمان به قدرت تصویر” ساخته فرشید قلی‌پور دوشنبه ۲۱ شهریور در دفتر انتشارات بوی کاغذ (بوکا) برگزار شد.

 

در این برنامه با حضور و همراهی جناب آقای فرشید قلی‌پور (نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما)، دکتر احمد رمضانی (مدیرمسئول بوکا)، سرکار خانم پریسا بیضایی (مدیر سابق موزه فرش ایران)، آقای امیر سحابی (فعال حوزه فرهنگی)، دکتر عباس عصاری (عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و رییس سابق پژوهشکده اقتصاد)، دکتر سرمدیان (رییس سابق میراث فرهنگی کاشان و کارشناس ارشد میراث فرهنگی)، دکتر شمس‌الدین (عضوهیئت‌علمی)، جناب آقای نجفی (معاونت مالی شهرک شهید محلاتی)، جناب آقای سیف (رییس سابق ستاد گردشگری شهرداری تهران و مشاور فعلی شهردار منطقه ۱۴)، جناب آقای مهندس تقوایی (مدیر خط لوله گاز استان تهران) و جناب آقای حسین عصاری (معاونت شرکت تبلیغاتی اگه‌سازان)، جناب آقای فرزاد خوش‎‌دست (نویسنده، کارگردان فیلم و مستندساز)، جناب آقای رستگار (بازرس نشر چشمه)، جناب آقای فرشاد حسن‌پور (مجری و بازیگر تئاتر) و جمعی از دوستان و علاقه‌مندان به سینما، “چریکه بهرام یا ایمان به قدرت تصویر” به نمایش درآمد.

این فیلم که نخستین مستند بلند درباره استاد بهرام بیضایی است، به بررسی سینما و تئاتر بهرام بیضایی می‌پردازد و می‌کوشد در گفتگو با همکاران او مانند فاطمه معتمدآریا، پرویز پورحسینی، مجید مظفری و یا صاحب‌نظران عرصه هنر و فرهنگ از جمله علی دهباشی و مجید برزگر به معرفی بیشتر آثار و اندیشه این نویسنده و کارگردان و پژوهشگرِ ایرانیِ فیلم و نمایش بپردازد.

در ادامه نمایش فیلم، سرکار خانم پریسا بیضایی (دخترعموی آقای بهرام بیضایی) به بیان خاطراتی شیرین از خانواده و فعالیت‌های استاد پرداختند. ایشان که در فیلم “مسافران” به عنوان بازیگر حضور داشتند، به جدیت، وسواس و دقت نظر و هدفمندی استاد اشاره داشتند؛ ویژگی‌های شاخصی که در آثار استاد بیضایی مشهود است و او را به جایگاهی از همه بالاتر در تئاتر و سینمای ایران سوق داده است.

 

آقای سحابی، با دعوت از دکتر عصاری آرانی، خبری خوش را برای علاقه‌مندان سینما به همراه داشت. عصارخانه‌ آران و بیدگل که لوکیشن یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است، در روند بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این بنای چهارصدساله مربوط به دوران صفوی در نمایشنامه و فیلم “مرگ یزدگرد” بهرام بیضایی، برای بازگویی و اجرای این واقعه تاریخی به زبان آسیابان، زن آسیابان و دخترشان مورداستفاده قرار گرفت.

از تمام عزیزانی که در این برنامه حضور داشتند، به ویژه دوستانی که به دلیل ظرفیت محدود، ایستاده ما را در تماشای فیلم همراهی کردند صمیمانه سپاسگزاریم.

با آرزوی شادکامی و بهروزی برای استاد ارجمندمان جناب آقای بهرام بیضایی.

خوب باشید.

در بوکا سعی داریم در جلسات فیلم/نشست تخصصی، علاوه بر نمایش فیلم‌های مستند و سینمایی، به تحلیل و تبادل نظر فعالان‌ این عرصه بپردازیم. در صورت تمایل به مشارکت و اطلاع از رویدادها، صفحه نشر بوکا در شبکه‌های اجتماعی را با آدرس @booka_ir دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *