فیلم/ نشست بوکا: پلاک ۱۳

اولین فیلم/ نشست بوکا با نمایش مستند کوتاه “پلاک ۱۳” یکشنبه ۳۰ مرداد برگزار شد.

در این جلسه با حضور و همراهی سرکار خانم ریحانه ظهیری (مترجم و پژوهشگر، و کارگردان فیلم)، آقای دکتر احمد رمضانی (مدیرمسئول بوکا و عضو هیئت‌علمی پژوهشکده کودکان استثنایی)، آقای ساسان اسدپور (کارشناس باسابقه حوزه آموزش و روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه) و آقای فرشید قلی‌پور (نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما) و جمعی از فعالان حوزه اوتیسم، به تماشا و تحلیل فیلم مستند پرداخته شد.

 

این اثر که به موضوع اوتیسم و کودکان و خانواده‌های درگیر اوتیسم می‌پردازد، نخستین‌بار در آذرماه ۱۳۹۸ در جشنواره حقیقت به نمایش درآمد. مستند “پلاک ۱۳” داستانی کوتاه و موجز است. محمدمعین که «اختلال فرار» دارد، به شکل غیرقابل‌کنترلی میل به خروج از خانه دارد. پدر و مادر علاوه بر سایر مشکلات نگهداری از یک فرزند مبتلا به اوتیسم، با این میل به فرار فرزندشان نیز بسیار درگیری و مشکل دارند. پدر، خسته از فرارها و جستجوها، به مادر پیشنهاد می‌کند بچه را آزاد بگذارند فرار کند و ببینند کجا می‌رود؟ مادر که در خود قدرت چنین تصمیمی‌ را نمی‌بیند مخالفت می‌کند، ولی در نهایت می‌پذیرد. ما در پلان آخر رها شدن محمدمعین را می‌بینیم. البته پدر ترک یک موتور به دنبالش می‌رود…

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتار‌های ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است.

در ابتدای نشست، آقای دکتر رمضانی ضمن خوشامدگویی و استقبال از حضور همراهان گرامی، هدف از برگزاری فیلم/نشست‌های تخصصی بوکا در حوزه افراد با نیازهای ویژه را آگاه‌سازی و ایجاد فضایی برای گفتمان فعالان این حوزه عنوان کرد.

پس از اکران مستند، ریحانه ظهیری، زاده بهمن١٣۶٧ تهران و دانش‌آموخته پژوهشگری علوم اجتماعی، از دلیل انتخاب و علاقه خود به موضوع اوتیسم صحبت کرد و به شرایط خاص فیلمبرداری و خانواده محمدمعین پرداخت.

آقای اسدپور با بیان تجربیات خود در حوزه آموزش اتیسم، با بیان مشکلات و راهکارهای پیش‌رو خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم، حمایت نهادهای دولتی و فعال در این حوزه را از عوامل اساسی دلگرمی خانواده‌ها عنوان کرد.

 

آقای قلی‌پور تحلیل فیلم را از منظر فیلم‌سازی و میزانسن ارائه داد و به صحنه بازی محمدمعین با صندلی توپی و آیینه و لبخند مادر در سکانس‌های پایانی فیلم به عنوان نقاط قوت داستان اشاره داشت.

از جمله دوستان همراه در این نشست، خانم فراهی (مادر آرین که از فعالان باسابقه حوزه اوتیسم است) به بیان مشکلات و موانع خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم پرداخت. خستگی و استیصال خانواده‌ها در برخورد با رفتارهای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از موضوعات مهم مطرح در این جلسه بود. خانم‌ها سحر محمدی و الهه منصوری از درمانگران پرانرژی حوزه اتیسم نیز به تبادل نظر و بیان تجربیات خود پرداختند.

نکته مهم آن است که هر فرد اوتیسم مشکل خاص خود را دارد و درمان و روش مراقبت ویژه‌ای برای هریک از مبتلایان خاص و منحصر است. نسخه واحدی برای همه قابل اجرا نیست. مورد به مورد باید به دنبال راه‌حل گشت.

در بوکا سعی داریم در جلسات فیلم/نشست تخصصی، علاوه بر نمایش فیلم‌های مستند و سینمایی حوزه‌ افراد با نیازهای ویژه، به تحلیل و تبادل نظر فعالان‌ حوزه بپردازیم. در صورت تمایل به مشارکت و اطلاع از رویدادها، صفحه نشر بوکا در شبکه‌های اجتماعی را با آدرس @booka_ir دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *