فراخوان دعوت به پویش فرهنگی اهدای کتاب «هدیه به یک دوست»

به نام او که بی‌هیچ چشمداشتی مهربان‌ است

نشر بوی کاغذ (بوکا) پویش «هدیه به یک دوست» را در راستای اهدای کتاب به دو هزار مدرسه/ مرکز فرهنگی در سراسر کشور عزیزمان با شعار «کودکان توانایی‌های متفاوت دارند» به اجرا درمی‌آورد. نشر بوکا در راستای مسئولیت فرهنگی و اجتماعی خود ده عنوان کتاب را با محوریت داستان‌های کودکان دارای نیازهای ویژه، و با هدف تسهیل ارتباطِ والدین، معلمان و گروه همسالان با کودک و نوجوان دارای نیازهای ویژه (استثنایی/ توانیاب/ معلول) منتشر کرده است.

اهداف این پویش را می‌توان به اختصار چنین بیان کرد:

  • گسترش فرهنگ فراگیر 

بوکا در تلاش است با شناخت، معرفی، تولید، مناسب‌سازی، ارائه و ترویج آثار مناسب برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه گامی موثر در تسهیل ارتباطِ والدین، معلمان و گروه همسالان با کودک و نوجوان دارای نیازهای ویژه بردارد. هریک از کودکان در موضوعی و مهارتی تواناترند و بهتر می‌آموزند، اما هیچ کودکی بدون توانایی نیست. کودکان با نیازهای ویژه هم مستثنی از این قانون نیستند. منظور از کودک با نیازهای ویژه کودکی است که در روند آموزش، به توجه، امکانات و یا تدابیر ویژه‌ای – علاوه بر آنچه برای همۀ کودکان ضروری است – نیاز دارد. آنچه مهم است باور به ارزشمندی این کودکان همچون سایر کودکان و اهمیت حضورشان در جامعه کنار دیگران؛ و پذیرش و احترام به تفاوت‌های آنان – مانند سایر تفاوت‌های انسانی – است.

  • تاکید بر همدلی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد

توجه به مسئولیت اجتماعی در جامعه اهمیت دارد. در واقع، مسئولیت اجتماعی نشانگر میزان علاقه‌مندی هر شخص به اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد و تلاش برای مشارکت فعال در حل آن است. یکی از موضوعاتی که در تمام عرصه‌ها می‌تواند در هر جامعه از جمله کشور ما یک فرصت باشد، موضوع مسئولیت اجتماعی است که ما در قبال جامعه خود و دیگران داریم. از نظر اجتماعی، مسئول بودن یعنی فرد می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کند. صرفنظر از نقش مهم بنگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط، درک و پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط افراد و اقشار مختلف نویدبخش سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه جامعه‌ای سالم‌تر خواهد بود.

  • ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی

افزون بر این، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان، گسترش و نهادینه سازی فرهنگ اهدای کتاب و تشویق شهروندان در کمک رسانی به مراکز و مدارسی که قادر به خرید کتاب نیستند از دیگر موضوعات مهم و قابل توجه در این طرح است.

مخاطبان اصلی مجموعه «کودکان توانایی‌های متفاوت دارند» چه کسانی است؟

مخاطبان اصلی این مجموعه کودکان هستند، اما برای تمامی افرادی که با کودکان سر و کار دارند نیز سودمند خواهد بود. کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه با خواندن این آثار، همراه با شخصیت اصلی داستان (که متفاوت از دیگران است) به توانایی‌های خود پی می‌برند.از سوی دیگر، سایر کودکان و نوجوانان با خواندن این داستان‌ها با چالش‌های زندگی کودکان دارای نیازهای ویژه آشنا می‌شوند. این آگاهی راهی برای برقراری ارتباط آنان با کودکان دارای نیازهای ویژه خواهد بود.

چگونه می‌توان در این پویش مشارکت داشت؟

دوستان و علاقه مندان می توانند با مراجعه به فروشگاه آنلاین نشر بوی کاغذ (بوکا) به آدرس www.booka.ir و پرداخت هر میزان مبلغ دلخواه از طریق خرید بسته‌های فرهنگی «هدیه به یک دوست» (بسته شماره ۱ به مبلغ ۱۰ هزار تومان و بسته شماره ۲ به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان) در این پویش فرهنگی مشارکت داشته باشند. ما فهرستی از دو هزار مرکز فرهنگی و مدرسه در سراسر کشور در اختیار داریم و تلاش می‌کنیم تا پس از تکمیل نخستین گام، ارسال تعداد دستکم ۵۰۰ جلد کتاب را تا پایان ماه آینده به انجام برسانیم. گزارش مبالغ دریافتی و کتاب‎های اهدایی در پایان هر ماه از طریق صفحات و شبکه‌های رسمی بوکا در اختیار دوستان و همراهان عزیز قرار می‌گیرد.

همراهی و همدلی شما در این مسیر، ما را دلگرم می سازد تا به اهداف والاتری بیاندیشیم و امیدوار باشیم که چراغ تلاش برای ساخت آینده بهتر این سرزمین همچنان روشن و پرفروغ خواهد ماند.

روزهای بهتری را برای ایران آرزومندیم.

نشر بوی کاغذ (بوکا)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *